Reo Māori

In september zijn de Nieuw-Zeelanders opnieuw aangemoedigd om de moedertaal “Reo Māori” te waarderen en meer te gebruiken. Net als in 2018 is de Māori Language Week van start gegaan en worden er 280 digitale advertentiepanelen ingezet in 6 grote steden om de taalkennis te vergroten.

 


Māori is de taal van de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland de Maori's. Het is een van de drie officiële landstalen van Nieuw-Zeeland. Maori komen bij elkaar om elkaar aloude Māori-tradities, verhalen en de oude taal door te geven zodat deze niet verloren gaan. Slechts 25% van de Māori bevolking spreken de moedertaal. Daardoor is de Māori Language Week geboren.

Het waarderen van de moedertaal en het aanzetten tot meer gebruik hiervan is het hoofddoel van de campagnes die deze week georganiseerd worden. Om de waarde van de digitale campagne te vergroten zijn er koppelingen gecreëerd met het weerbericht, openbaar vervoer en de kalender. Zo krijgen de Māori simpele maar doelgerichte taallessen middels realtime elementen. Meer dan 40 berichten werden de hele week vertoond ter ondersteuning van het Māori Language Week-thema van dit jaar, ‘Kia Kaha Te Reo Māori’, dat gaat over het versterken van het gebruik van Nieuw-Zeelanders en de kennis van de moedertaal.

Ngahiwi Apanui, algemeen directeur van Te Taura Whiri i te Reo Māori, de Māori-taalcommissie is trots dat zij op deze moderne manier de oude taal onder de aandacht mogen brengen. In 2018 was deze campagne een enorm succes. Dat zal het in 2019 zeer zeker weer zijn. Naar aanleiding van deze campagne gaf 43% van de ondervraagden aan dat zij deze campagne herinnerden en het als zeer waardevol beschouwden. Een zeer geslaagde digital out of home campagne. Less is more!