Narrowcasting blunder

NS De NS heeft in december 2019 vijfduizend reclameborden en -posters op alle NS-stations leeg moeten halen omdat het zich niet aan de Europese aanbestedingsregels heeft gehouden.


Het gerechtshof Arnhem dwong de NS begin oktober om de lopende contracten voor de reclames op driehonderd van de ruim vierhonderd stations op 1 december te beëindigen. Het bedrijf moet het contract opnieuw uitschrijven. Het gaat zeker enkele weken duren voor er een nieuwe exploitant is gekozen. Het hof stelde daarnaast dat de NS JCDecaux een schadevergoeding moet betalen. De hoogte daarvan is afhankelijk van de waarde van het contract. Volgens JCDecaux is er met de reclameborden en –schermen een bedrag van 155 miljoen euro gemoeid. Volgens Exterion Media gaat het om 50 tot 100 miljoen euro.

Het zal waarschijnlijk nog maanden duren voordat de NS weer reclame kan laten zien op de reclameborden op NS-stations. Het spoorwegbedrijf gaat in hoger beroep tegen de eerdere uitspraak van het gerechtshof. Hoewel de NS in hoger beroep gaat, bereidt het concern ook een Europese aanbesteding voor, zoals de rechter NS opdroeg bij de uitspraak van 1 oktober.