Look at me

Huiselijk geweld treft een op de vier vrouwen. Vaak wordt dit niet opgemerkt, genegeerd en niet gerapporteerd. Liefdadigheidsorganisatie Woman’s Aid wilde deze zaak onder de aandacht brengen middels een campagne. Zij creëerden een “Blind Eye-Project” genaamd: Look At Me.

 

 


In het verleden werden campagnes tegen huiselijk geweld gericht aan de dader of het slachtoffer. Woman’s Aid is met deze campagne een andere weg ingeslagen. Als iedereen huiselijk geweld in zijn of haar omgeving blijft negeren, zal er nooit iets veranderen. Hiermee wil Woman’s Aid een beroep doen op buren, leraren, vrienden, familie en andere mensen in de omgeving van vrouwen die te maken krijgen met huiselijk geweld. Stop met het negeren van de signalen, is de boodschap. Zolang wij niet erkennen dat huiselijk geweld bestaat zal dit te allen tijde in de doofpot gestopt worden.

In samenwerking met het digitaal reclamebureau Ocean Outdoor is er gekozen om gebruik te maken van camera’s met gezichtsherkenning. Schermen in belangrijke publieke ruimtes (Canary Wharf, Westfield Shepherd's Bush en de Birmingham Bullring) laten eerst een vrouw zien die geslagen en gekneusd is. Zolang mensen haar negeren, blijven de afbeeldingen hetzelfde. Zodra mensen naar het scherm kijken, beginnen de blauwe plekken te vervagen en genezen de vrouwen. Hoe meer mensen naar de schermen keken hoe sneller de vrouwen herstelden. De campagne bereikt 326.9 miljoen mensen in 20 landen en wint wereldwijd meer dan 20 onderscheidingen, waaronder Gold- en Silver Lion in Cannes!

Bekijk deze succesvolle campagne hier!